Generator arbitralny
Opublikowano: 2025-08-16 przez admin

Stwórz własny dźwięk od podstaw!
Poznaj interaktywny generator przebiegów arbitralnych, który daje Ci pełną kontrolę nad kształtem fali dźwiękowej. To więcej niż zwykły generator – to narzędzie do kreatywnej eksploracji dźwięku:
Rysuj własne fale – intuicyjnie myszką, dokładnie tak, jak je sobie wyobrażasz.
Zobacz, jak brzmi – od razu sprawdź wykres LUT i usłysz efekt na żywo.
Gotowe kształty – sinus, trójkąt, prostokąt, piła – na start i dla porównania.
Złóż falę z harmonicznych – dowolny kształt fali na bazie harmonicznych
Natychmiastowe odtwarzanie – Twoje przebiegi generują realny dźwięk w czasie rzeczywistym.
Doskonałe narzędzie dla:
- muzyków i producentów – do kreowania niestandardowych brzmień,
- studentów – do nauki o dźwięku, przebiegach i sygnałach,
- pasjonatów elektroniki i DSP – do eksperymentów z generacją sygnału.
Zero instalacji. Działa od razu w przeglądarce.
Wypróbuj i stwórz dźwięk, jakiego jeszcze nie było!
Rozwinięcia przebiegów w szereg Fouriera
1. Przebieg prostokątny (fala prostokątna)
Zakładamy sygnał okresowy o okresie \( T \), wartości \( +A \) w przedziale \( (0, T/2) \), wartości \( -A \) w \( (-T/2, 0) \).
Rozwinięcie w szereg Fouriera (tylko wyrazy nieparzyste):
$$ f(t) = \frac{4A}{\pi} \sum_{n=1,3,5,\dots}^{\infty} \frac{1}{n} \sin\left( \frac{2\pi n t}{T} \right) $$
2. Przebieg piłokształtny (fala piłokształtna)
Zakładamy sygnał okresowy o okresie \( T \), narastający liniowo od \( -A \) do \( A \).
Rozwinięcie:
$$ f(t) = \frac{-2A}{\pi} \sum_{n=1}^{\infty} \frac{(-1)^n}{n} \sin\left( \frac{2\pi n t}{T} \right) $$
3. Przebieg trójkątny (fala trójkątna)
Zakładamy okres \( T \), sygnał rosnący liniowo od \( 0 \) do \( A \), a potem malejący do \( 0 \), potem do \( -A \) itd.
Rozwinięcie:
$$ f(t) = \frac{8A}{\pi^2} \sum_{n=1,3,5,\dots}^{\infty} \frac{(-1)^{(n-1)/2}}{n^2} \sin\left( \frac{2\pi n t}{T} \right) $$
4. Ząbkowany (napięcie zębate, „sawtooth” – inna wersja)
Jeśli zaczyna się od zera i rośnie liniowo do \( A \), a potem nagle spada do zera:
$$ f(t) = \frac{A}{2} – \frac{A}{\pi} \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n} \sin\left( \frac{2\pi n t}{T} \right) $$
5. Sygnał prostokątny niesymetryczny (współczynnik wypełnienia D)
Jeśli sygnał ma wartość \( A \) przez czas \( DT \), a \( 0 \) przez \( (1-D)T \):
$$ f(t) = A D + \sum_{n=1}^{\infty} \frac{2A}{n\pi} \sin(n\pi D) \cos\left( \frac{2\pi n t}{T} \right) $$
6. Sygnał impulsowy (Dirac comb – ciąg impulsów)
Sygnał złożony z delta Diraców co \( T \):
$$ \sum_{n=-\infty}^{\infty} \delta(t – nT) \quad \Rightarrow \quad \text{Fourier: } \frac{1}{T} \sum_{n=-\infty}^{\infty} e^{j 2\pi n f_0 t}, \quad f_0 = \frac{1}{T} $$
Modulacja przebiegu
Modulacja amplitudy (AM)
Formuła AM:
$$ s_{AM}(t) = [1 + m \cdot \sin(2\pi f_m t)] \cdot \sin(2\pi f_c t) $$
Gdzie:
- \( s_{AM}(t) \) – sygnał zmodulowany amplitudowo,
- \( m \) – głębokość modulacji (modulation index, \( 0 \leq m \leq 1 \)),
- \( f_m \) – częstotliwość sygnału modulującego,
- \( f_c \) – częstotliwość nośna.
Modulacja częstotliwości (FM)
Formuła FM:
$$ s_{FM}(t) = A \cdot \sin\left(2\pi f_c t + \beta \cdot \sin(2\pi f_m t)\right) $$
Gdzie:
- \( s_{FM}(t) \) sygnał zmodulowany częstotliwościowo,
- \( A \) – amplituda sygnału (stała),
- \( f_c \) – częstotliwość nośna (carrier),
- \( f_m \) – częstotliwość modulująca (modulator),
-
\( \beta \) – indeks modulacji:
$$ \beta = \frac{\Delta f}{f_m} $$
gdzie \( \Delta f \) to maksymalne odchylenie częstotliwości nośnej.
Modulacja dwuwstęgowa (DSB)
DSB (Double Sideband) to forma modulacji amplitudy, w której:
- nośna jest mnożona przez sygnał modulujący,
- brak dodatkowej nośnej (w przeciwieństwie do klasycznej AM).
Formuła DSB:
$$ s(t) = m(t) \cdot \cos(2\pi f_c t) $$
Gdzie:
- \( m(t) \) – sygnał modulujący (np. sinus, piła itp.)
- \( f_c \) – częstotliwość nośna (carrier)
Zniekształcenia harmoniczne
Co to jest THD?
THD [%] to stosunek całkowitej mocy harmonicznych (bez podstawowej) do mocy harmonicznej podstawowej, zwykle wyrażony w procentach:
$$ \text{THD} = \frac{\sqrt{V_2^2 + V_3^2 + \dots + V_n^2}}{V_1} \cdot 100\% $$
Typowe zniekształcenia sygnałów audio – tabela porównawcza
Rodzaj zniekształcenia | Opis efektu | Charakterystyka zniekształcenia | Szacunkowy THD | Uwagi |
---|---|---|---|---|
Clipping symetryczny | Obcięcie sygnału po obu stronach (np. wzmacniacz tranzystorowy bez zapasu) | Twarda nieliniowość | 30–60% | Bogate w nieparzyste harmoniczne |
Clipping asymetryczny | Obcięcie tylko jednej strony (np. taśma bez prądu podkładu) | Nieliniowość niesymetryczna | 40–80% | Silna dominacja parzystych harmonicznych |
Tape saturation (taśma + AC bias) | Zaokrąglona nieliniowość przy większych amplitudach | Miękka saturacja (symetryczna) | 5–15% | Typowa dla analogowych rejestratorów |
Tape without bias (DC) | Obcięcie jednej strony sinusa – silnie asymetryczne | Nasycenie jednostronne | 40–70% | Sygnał brzmi „zatkany”, słabo słyszalny |
Magnetic core saturation (trafo) | Miękkie ograniczenie amplitudy przy wysokich poziomach | Zniekształcenia symetryczne lub asymetryczne | 10–30% | Zależne od typu rdzenia |
Overdrive (lampa) | Zaokrąglona saturacja z dominacją niższych harmonicznych | Miękka nieliniowość, lekko asymetryczna | 5–20% | Dźwięk „ciepły”, bogaty |
Soft limiting (kompresja) | Redukcja dynamiki przy wysokim poziomie | Łagodna nieliniowość | 5–15% | Efekt „loudness”, bez dużej utraty barwy |
Diode clipping (np. fuzz) | Twarde obcięcie przez diody (np. 0.7V) | Symetryczne lub asymetryczne | 40–80% | Bardzo agresywny, używany w efektach gitarowych |
Nonlinear transfer (np. tanh) | Łagodne zaokrąglenie amplitudy | Nieliniowość hiperb. | 10–30% | Używane w cyfrowych symulacjach „taśmy” |
Zapis z przesuniętym biasem DC | Stałe przesunięcie punktu pracy na taśmie → asymetria | Zniekształcenie jednostronne | 30–60% | Daje sygnał „przesunięty” |
Jak obsługiwać aplikację?
- ustaw ilość próbek, częstotliwość i amplitudę
- wybierz sposób generowania przebiegu klikając na odpowiednią zakładkę
- uaktualnij LUT klikając przycisk Generuj LUT
- odtwórz dźwięk klikając przycisk
- przy każdej zmianie przebiegu uaktualnij LUT przyciskiem Generuj LUT
- zakończenie rysowania przebiegu uaktualni LUT automatycznie
Jak obserwować przebiegi?
Podłącz dowolny oscyloskop do wyjścia słuchawkowego swojego smartfona i kliknij przycisk Odtwórz po wygenerowaniu LUT. Na swoim oskopie zobaczysz przebieg odpowiadający wygenerowanemu tutaj przebiegowi. Obraz poniżej przedstawia kilka wygenerowanych przebiegów: sinusoidalny, piłokształtny, modulacja AM, modulacja FM, łagodne asymetryczne obcinanie, przebieg składany z harmonicznych.
Kliknij Generuj LUT po każdej zmianie w polach powyżej.
Nr harmonicznej | Amplituda | Akcje |
---|
Kliknij Generuj LUT po każdej zmianie w polach powyżej.
LUT zostanie uaktualniony po zakończeniu rysowania.